Главная > Новости

Новости


Local food: з чим її їдять і перспективи для фермерів України

Local food — тренд, що набирає обертів в Україні, відкриє фермерам двері в рітейл і заклади громадського харчування, а українцям дозволить харчуватися якісними продуктами «з перших рук». Для фермерів сьогодні важливо «зловити хвилю» і зайняти своє місце на полицях супермаркетів і в меню ресторанів. Як це зробити — одна з головних тем Форуму фермерських технологій 2017, який пройде 21 — 23 лютого у столичному виставковому центрі «КиївЕкспоПлаза». Форум стане торговельним майданчиком для укладання угод між фермерами, рітейлом і ресторанним бізнесом. Організатор події — компанія «Євроіндекс».

У Європі та США протягом 30 років успішно працюють виробники місцевих продуктів харчування. Local food, або місцева їжа, — це ще одна модель виробництва та споживання в аграрному господарстві, яка розвивається в екотренді паралельно з органічним виробництвом і екофермами. Цей бізнес виник на стику тотального бажання споживачів вживати здорову їжу і глобального тренду сталого розвитку. В Україні, як у аграрній країні, є прекрасні можливості запустити тренд local food на повну потужність.

Local food — це продукти, які було вирощено, зібрано, приготовано та продано в одній географічній місцевості. З економічної точки зору, їх виробники, продавці та покупці утворюють місцеву споживчу мережу. Наскільки далеко можна відвозити продукти від місця вирощування, щоб вони вважалися місцевої їжею, кожна країна визначає по-різному. У США радіус продажів становить 600 км, у ЄС не стали використовувати конкретну відстань, головне — дотримуватися єдиної географічної місцевості.

Ідея вирощувати продукти харчування і продавати їх недалеко від місця вирощування виникла у США у 80-х роках ХХ ст. Передумов було декілька. Люди втомилися від фастфудів і нездорової їжі і, в той же час, у суспільстві почали активно розвивати тему зелених технологій і порятунку майбутнього людства. Невеликі фермерські господарства виявилися спроможними задовольнити нові потреби. Продаючи свою екологічно чисту продукцію на місцевих ринках у межах декількох сотень кілометрів, такі підприємства знижували витрати на транспортування, тим самим сприяючи захисту навколишнього середовища, — менше споживання енергоресурсів, нижчий рівень забруднення вихлопними газами.

Поява нового підвиду аграрних компаній сприяло розвитку регіональної економіки (держава охоче взялася підтримувати локальних виробників їжі). Люди отримали екопродукти, а також можливість упевнитися в їх чистоті та корисності: можна в будь-який момент відвідати компанію, яка постачає продукти, подивитися, в яких умовах вирощуються овочі. Важливу роль відіграла можливість відійти від стандартизованої їжі з супермаркетів.

Невеликі фермерські господарства швидко стали популярними. Вони отримали можливість працювати безпосередньо з покупцями. А раз не потрібно платити посереднику, споживачі отримували дешевший товар, а виробники — більше вигоди. Слідом за ними нове життя отримали в фермерські ринки та фестивалі місцевої їжі. Сьогодні у Європі та США сегмент Local food уже зріс до вагомої складової аграрного бізнесу. Згідно з даними Департаменту сільського господарства США, об’єм продажів місцевих продуктів харчування у Штатах за рік виріс більш ніж удвічі (з 5 млрд дол. у 2008 році до 11,7 млрд дол. у 2014-му).

В Україні також збільшився попит на товари local food. З огляду на те, що чорноземи займають в Україні 27,8 млн. га, вирощування практично всіх необхідних місцевих продуктів можливе в будь-якій точці країни.

Існує кілька причин зростання популярності місцевої їжі серед українців.
1. Тренд сталого розвитку: екологічне мислення робить із жителів усвідомлених споживачів, які піклуються про майбутнє власних дітей. Місцеве виробництво дозволяє економити енергоресурси на транспорт і знижувати рівень забруднення.

2. Зниження ціни за рахунок можливості отримувати продукти одразу від виробника, без необхідності платити посереднику (магазину або супермаркету).

3. Підвищення попиту на здорові екопродукти: заможні українці стали більше дбати про власне здоров`я. Продукти, вирощені на місцевих ринках, вважаються корисними і чистими.

4. Національна гордість: патріотично налаштовані жителі купують не тільки звичайні овочі та фрукти, а й різноманітні соуси, джеми, пасти, цукерки, товари легкої промисловості, вироблені саме в Україні. Для кожного п`ятого українця почуття патріотизму — це вирішальний фактор попиту на товари local food.

В Україні існує багато магазинів, де споживачі можуть придбати товари місцевого виробництва. Наприклад, «Дідо. Правдива їжа» зі Львова мають мережу постачальників свіжого м`яса, яєць і молочних продуктів з області. В інформації про виробників є дані про місцезнаходження ферми і тип продукції. «Місцева їжа» — ще один магазин здорової їжі з Києва, який постачає набори local food від різних місцевих брендів. У Одесі цей напрямок розвиває магазин EatLocal, який пропонує споживачам високоякісні молочні продукти.

Деякі виробники також займаються дистрибуцією власних товарів по Україні. Арахісове масло «ТОМ» постачають по всій Україні зі Львова, соуси і гострі пасти — з Києва від Mr. Caramba. І навіть морозиво можна купити у Mr. Pops Ukraine. Також продукція local food надходить до мережевих ресторанів, про що неодмінно інформують клієнтів закладу. Наприклад, у ресторані «Журавлина & Брюква» можна замовити тарілку карпатських твердих сирів безпосередньо з Селиської та Ізянської сироварень.

Набувають популярності місцеві кухні та фестивалі Прикарпаття, Закарпаття, Буковини, Бессарабії, високий попит на фермерські продукти у містах-мільйонниках, туристичних центрах, але ще немає, як у Європі чи Сполучених Штатах, визначення місцевими (локальними) продуктів харчування на законодавчому рівні. Тому локальними у нас вважаються всі органічні, екологічно чисті продукти, вирощені та вироблені в Україні.

Організатори Форуму фермерських технологій винесли local food на обговорення, як один з найперспективніших напрямків для українського фермерства, що тільки зароджується в Україні. Форум відбудеться 21 – 23 лютого у столичному центрі «КиївЕкспоПлаза». Докладніше — на сайті www.fermerua.com та сторінці у Facebook www.facebook.com/fermer.forum.

За матеріалами www.bakertilly.ua.

26.12.2016